Malenes skriveunivers

Virksomhedssponsorerede kurser til jobsøgende – indgangsvinkel til arbejdsmarkedet!


Virksomhedssponsorerede kurser til jobsøgende – indgangsvinkel til arbejdsmarkedet!

Vi er faktisk rigtig mange jobsøgere som virkelig gerne vil have et arbejde, og som er indstillet på, at opgaver og arbejdsmarkedet ændrer sig.

Kunne man tænke ud ad boksen, når jobsøgende eksempelvis har brug for opkvalificering og det kræver et kursus? Kunne man forestille sig, at erhvervslivet uddelte sponsorater / midler til kurser til de jobsøgende? Det kunne eksempelvis gøres igennem en projektansættelse for den jobsøgende i den pågældende virksomhed. Her kunne der laves en aftale parterne imellem, hvor der kunne indgå en aktuel opgaveløsning i virksomheden, der har tilknytning til det kursus, der er sponsoreret. Dermed kan virksomheden få løst en eventuel opgave, og den jobsøgende får erfaring, mulighed for at afprøve teori i praksis, tilknytning til en arbejdsplads og dermed arbejdsmarkedet. På den måde bliver de jobsøgendes kompetencer styrket, og styrket i forhold til arbejdsmarkedets behov og erhvervslivet bidrager til samfundet, men får også en opgave løst.      

Som en del af Powerjobsøgerne Køge, deltog jeg på Jobmessen i Ringsted i april måned (2017). Vi fik lejlighed til selv, at gå rundt og tale med de andre arrangører, og her kom jeg i dialog med en repræsentant fra Jobindex. Hun gav mig nogle papirer blandt andet med Jobindex kurser, og anbefalede mig, at tage kontakt til Jobindex Kurser og få noget personlig vejledning. Her talte jeg med en dygtig og engageret kvinde. Vi talte om Jobindex udbud af kurser, og fremtidens opgaver for administrativt personale og kontorassistenter.

Jeg, selv, faldt over et kursus der hedder Digital markedsføring. Igennem en god og spændende dialog med vedkommende fra Jobindex Kurser, kom vi frem til, at kontorassistenter og administrativt personale, i højere grad kommer til at arbejde meget mere digitalt og med nogle helt andre opgaver end de gængse administrative. Mindre og mellemstore virksomheder vil i fremtiden have mangel, (eller har det allerede), på arbejdskraft indenfor det administrative - med et twist af digital markedsføring.  

 

”Det vil være en gevinst for alle parter. For den jobsøgende som får udvidet sit kompetencefelt, bliver dygtigere, klogere, får nye forbindelser og bliver en del af den gode historie. For virksomheden der sponsorere, da man derved evt. får løst en opgave i virksomheden, er samfundsbevidst- og ansvarlig, og måske er der endda et job i virksomheden efterfølgende. Men også for at, ruste arbejdsmarkedet i forhold til, opkvalificering og udvikling af jobsøgende til de ændrede opgaver.”        

 

Det virker desværre til, at jobcentrene og a kasserne ikke har helt så mange midler, så alle jobsøgende der vil dygtiggøre sig og opkvalificere sig (endnu mere end de er i forvejen), kan komme på relevante og arbejdsrelaterede kurser.

Spørgsmålet er selvfølgelig så, hvordan man får de jobsøgende, som i øvrigt er villige og motiverede, på relevante kurser, når der er en stopklods i forhold til økonomien og den private pengepung.

Man burde i højere grad, tænke arbejdsmarkedet og erhvervslivet ind i puljen, som bidragsydere i form af sponsorater.   

På den måde viser arbejdsmarkedet og erhvervslivet, at de tager del i, og ansvar for samfundet. Som jobsøgende viser man en anderledes og kreativ tilgang til jobsøgningen, og man er som jobsøgende villig til, at blive klogere og dygtiggøre sig. Vi er faktisk rigtig mange jobsøgere som virkelig gerne vil have et arbejde, og som er indstillet på, at opgaver og arbejdsmarkedet ændrer sig.

Det er blandt andet også derfor, at jeg er med i Powerjobsøgerne Køge, hvor jeg får tilført nye og spændende kompetencer, fagligt men i høj grad også personligt. Og hvor jeg bidrager i opgaveløsningen, får inspiration og fif til jobsøgning - og ikke mindst et godt netværk. 

Det vil være en gevinst for alle parter. For den jobsøgende som får udvidet sit kompetencefelt, bliver dygtigere, klogere, får nye forbindelser og bliver en del af den gode historie. For virksomheden der sponsorere, da man derved evt. får løst en opgave i virksomheden, er samfundsbevidst- og ansvarlig, og måske er der endda et job i virksomheden efterfølgende. Men også for at, ruste arbejdsmarkedet i forhold til, opkvalificering og udvikling af jobsøgende til de ændrede opgaver. Det kunne også være at virksomhedens samarbejdspartnere havde brug for vedkommende med netop det kompetencefelt. Og så handler det ikke mindst om, netværke og skabe forbindelser. Det er dér jobbene skabes i dag – og i fremtiden.        

Og mon ikke tanken kan bruges i de fleste brancher.